Blog Post

Opsigelser med respekt

  • Af FK Select
  • 28 sep., 2022

5 gode råd til dig, der skal opsige en medarbejder

Hvordan passer du på jeres mest sårbare medarbejdere?

Der er mange tidspunkter, hvor en medarbejder er sårbar, men måske er de allermest sårbare, når de bliver opsagt og skal til at være tidligere medarbejdere.

Den måde, du som leder eller HR håndterer opsigelsen på, har stor indflydelse på, hvor længe den opsagte er om at komme videre til næste job, og det påvirker også på en god måde stemningen og arbejdsmiljøet hos de blivende medarbejdere, hvis du får opsagt på bedst mulig måde, så de føler deres kollega bliver godt behandlet.

Vi mange års erfaring med opsagte medarbejdere og vi vil gerne dele vores vigtigste oplevelser og give dig 5 gode råd til, hvordan du får det bedste ud af en dårlig situation. Vi plejer at sige, at der er ingen god måde at opsige en medarbejder på, så det er altså et spørgsmål om at finde den mindst dårlige.  

1. Respekt

Uanset årsagen til at du må opsige en medarbejder, så er det allermest vigtige, at det forløber med respekt for både medarbejderen, der skal opsiges, og kollegerne, som bliver i virksomheden.

Sørg derfor for, at du er godt forberedt, og at du agerer professionelt og har styr på dine egne følelser.

Selvom du normalt har en god og tæt relation til medarbejderen, så hold fokus på medarbejderen, der skal opsiges. Det vil ikke bløde situationen op ved at sige, at du også selv er ked af det, og at du synes det er svært.

2. Forbered dig og planlæg alt det du kan

Forbered dig og planlæg alle de ting du kan, så der er plads til det uforudsete - det du ikke kan forberede.

Inden mødet

Sørg for, at du kender til medarbejderen og dennes situation. Er medarbejderen gift/samboende, er der børn. Hvem i afdelingen kender evt. den opsagte bedst?

Har du det juridiske på plads?

Hvordan tror du, at medarbejderen vil reagere? Hvad kan være største problem for den opsagte – er det økonomien, familiens reaktion, tab af kolleger, en opgave der er i gang eller noget helt andet?

Hvor skal I sidde og hvordan skal I sidde?

Forbered, hvad du gerne vil sige. Øv dig så du føler dig godt forberedt.


Selve mødet:

Undgå at holde opsigelsessamtaler sidst på ugen og sidst på dagen.

Hvis det er et opfølgende møde på en advarsel, kan du indkalde i god tid og skrive, at det er opfølgning på sidste møde. Hvis opsigelsen kommer som en overraskelse, kan du indkalde dagen før.

Hold mødet i et lokale, hvor der ikke er åbne glaspartier. Medarbejderen, der skal opsiges skal have mulighed for at reagere, uden at andre kan se det.

Sørg for at have tænkt igennem, hvad den opsagte gør, når beskeden er givet. Vær opmærksom på, at det for nogle kan være ubehageligt at skulle gå tilbage på deres kontor, og stå ansigt-til-ansigt med kollegerne og blive mødt med deres reaktioner, så det kan være en god ide at have en ”hjælper” til at hente taske og overtøj.

Du skal også have planlagt, hvordan den opsagte skal komme hjem, og om det evt. skal ske med taxa og få spurgt ind til om der er nogen hjemme, eller der er nogen, der skal ringes til.

Tænk også igennem, om den opsagte skal gå med det samme og er fritstillet, eller om den opsagte skal komme tilbage dagen eller ugen efter og overlevere sine arbejdsopgaver, eller om den opsagte skal arbejde i fritstillingsperioden. Planlæg dato og tid for en opfølgende samtale, så den opsagte kan se, at du er velforberedt.

Hvordan orienteres kunder/leverandører, skal skrivebordet tømmes, kreditkort afleveres, adgangskort afleveres/lukkes, internet adgang lukkes, mobiltelefon lukkes osv?

3. Kommunikation på mødet og bagefter

På mødet

Når du starter mødet, så kom hurtigt til sagen (indenfor de første minutter). Start samtalen med at sige, at det er en alvorlig samtale.

Vær opmærksom på, at når budskabet om opsigelsen er givet, er det svært for medarbejderen, som sikkert er chokeret at høre og huske, hvad der bliver sagt.

Du skal derfor gøre dit budskab kort og tydeligt. Fortæl at du vil opsige medarbejderen og giv en kort saglig/faglig begrundelse. Undgå at gå ind i en diskussion, men stil dig til rådighed for en opfølgende samtale, hvor I kan snakke videre.

Efter mødet

Det er en god ide så hurtigt som muligt at fortælle om opsigelsen til kolleger, da der ellers kan opstå rygter og usikkerhed, og det gavner hverken organisationen, den opsagte eller kollegerne.

Fortæl den opsagte medarbejder, hvad du vil fortælle kollegerne, og hvornår du vil gøre det. Igen er respekt her et nøgleord.

Har medarbejderen tætte kolleger, vil den opsagte måske have behov for selv at sige det til dem.


4. Vis omsorg og stil dig til rådighed

Hold selve mødet kort. Opsigelsen skal kun vare 5-10 minutter. Sørg for at den opsagte reagerer – dvs. taler, er vred, ked af det, bitter eller på anden vis viser, at budskabet er modtaget, så du er sikker på, at medarbejderen er kommet sig over det første chok.

Din rolle er at lytte, spørge ind til hvad den opsagte tænker og give tid til reaktioner.

Aftal et nyt møde i virksomheden, udenfor virksomheden eller på telefon, hvor I kan snakke videre – vis omsorg og stil dig til rådighed, så medarbejderen er klar over, at han eller hun kan henvende sig til dig efter opsigelsen, og at du vil gøre alt, hvad du kan for at hjælpe.

5. Respekt

Vores erfaring er, at det allervigtigste i en opsigelse er respekt. Den opsagte skal efter opsigelsen kunne sige, at det kan godt være de opsagde mig, men de forsøgte at hjælpe mig alt det de kunne - og behandlede mig med respekt og værdighed.

Hvis du kunne tænkte dig at vide mere om, hvordan vi arbejdet med opsagte medarbejdere, så kan du læse her om vores outplacement ydelser
Af Birgitte Fuglsang 14 Mar, 2024

ProBioTix Health er dedikeret til at skabe bedre sundhed gennem innovative og videnskabelige validerede produkter inden for området probiotika. Vi er på en spændende vækstrejse og søger derfor en resultatorienteret Area Manager, der vil være med til at fortsætte vores succes.

Jobbet:

Som Area Manager vil du være en nøgleperson i vores mission om at levere førsteklasses probiotiske løsninger til vores kunder.

Din rolle vil omfatte at identificere salgsmuligheder, udvikle salgsstrategier og opbygge stærke forretningsrelationer samt præsentere skræddersyede løsninger til vores B2B-kunder i udvalgte lande inden for EMEA.

Du vil i tæt samarbejde med vores interne organisation gennemføre markedsanalyser og koordinere salgsordrer altid med fokus på at overholde deadlines, skabe høj kundetilfredshed og langsigtede partnerskaber.

Derudover vil du deltage i messer og konferencer internationalt. Du skal derfor være villig til at rejse op til 40-50 dage årligt.


" You will become an integral part of a small yet dynamic and experienced sales organization and team. We operate across borders and continents, yet we function as one cohesive team. Our yearly growth is in double digits, and the journey has just begun, the rocket is launched! If you're someone who thrives in an exciting, varied work environment, can adapt to cultural differences, build partnerships, and pursue projects passionately, then this job opportunity might be exactly what you are looking for."   Michael, VP Global Sales (Captain of the Rocket and Colleague)


Kvalifikationer:

  • Et par års erfaring med eksportsalg – er det inden for ingredienser eller kosttilskud, er det en fordel men ikke et krav.
  • Entusiastisk, selvstændig og klar til at tage udfordringen op sammen med et dynamisk lille team også via virtuelle møder.
  • Du er vedholdende, resultatorienteret og har fokus på at skabe langvarige forretningsrelationer.
  • Proaktiv og struktureret tilgang til forretningsudvikling og salg.
  • Evnen til at trives i et dynamisk og skiftende miljø med stor respekt for andre kulturer.
  • Gode kommunikationsfærdigheder både på dansk og engelsk, og taler du også spansk eller tysk, er det endnu et plus.

    Vi tilbyder:

    • En arbejdsplads med en god og uhøjtidelig stemning, hvor der er plads til humor i hverdagen samt mulighed for at udvikle sig løbende.
    • En unik mulighed for at være en nøglespiller samt være med til at forme fremtiden i vores nystartede virksomhed.
    • Korte beslutningsveje og stor indflydelse på din hverdag.
    • Konkurrencedygtig lønpakke med bonusmuligheder baseret på præstationer.
    • Fleksibel arbejdsplads med fokus på Work Life balance og mulighed for dage med hjemmearbejde.
    • Skønne nyindrettede lokaler i Søborg med lækker kantine og fitness lokaler.

    Ansøgning:

    Vi læser ansøgninger igennem løbende, men deadline for at ansøge er den 5. maj 2024. Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte VP Global Sales Michael Litichevski på telefon 53 88 72 88 eller konsulent Nina Winther fra FK Select, der varetager rekrutteringsprocessen, på telefon 61 62 17 18. Send venligst din motiverede ansøgning og CV mærket: ”Area Manager EMEA ProBioTix” til job@fkselect.dk

    Vi glæder os til at høre fra dig!

     

    ProBioTix Health are leading scientific pioneers in probiotic research, innovation, and product solutions for cardiometabolic health. ProBioTix Health was established by OptiBiotix Health Plc to develop probiotics to tackle cardiovascular disease and other lifestyle conditions which are affecting growing numbers of people across the world. Since its creation, ProBioTix has become a global leader in microbiome modulating probiotics for use in functional foods, supplements, and biotherapeutics.

    Af Birgitte Fuglsang 30 Aug, 2023
    Du er måske allerede godt i gang med at bruge AI, når du skal skrive dine ansøgninger. Og det er fint, for det kan spare dig en masse tid og give dig god inspiration til, hvad der er vigtigt at nævne for netop det job, som du er i gang med at søge.

    Dog skal du være meget opmærksom på, at du ikke kan bruge teksterne direkte. Selv om ansøgere kun har brugt ChatGPT-værktøjer til at skrive ansøgninger i kort tid, så kan det nu allerede være meget tydeligt for recruiters, hvilke der er skrevet af en person, og hvilke der er skrevet ved hjælp af AI. Nogle ansøgninger er ”for glatte” og nærmest lyser langt væk af ChatGPT.

    Så det er vigtigt, at du sørger for at tilpasse forslagene og gøre dem mere personlige. Omformuler dele af ansøgningen og skriv det med dine egne ord.  Du skal f.eks. være opmærksom på de 3 følgende ting:

    • Får du givet udtryk for, hvad der er særligt ved dig, og hvad netop du bidrager med i jobbet?
    • Viser nogle af dine formuleringer, hvem du er som person, eller ville alle kunne bruge de vendinger til at beskrive, hvad de kan i forhold til stillingen?
    • Er nogle af sætningerne tydeligt en dansk oversættelse af en engelsk/amerikansk vending og skrevet på en måde, som man ikke ville udtrykke sig på dansk?

    … Hvis du ikke allerede er i gang med at bruge AI værktøjer til hjælp til ansøgningerne, så prøv det en gang og se, om de kan give dig lidt inspiration.

    Du kan bruge forskellige værktøjer, og de vil helt sikkert ændre sig over tid og måske allerede, inden vi får lagt denne post på. En nem start kan være www.jobmakker.dk , som er gratis. Det du skal vide er, at det et website i FTFa-regi, så du vil modtage markedsføringsmateriale fra FTFa. (FK Select har ingen relation til FTFa).

    Vi ønsker dig god fornøjelse med din jobsøgning.
    Af Birgitte Fuglsang 16 Feb, 2021
    - 5 praktiske ting, du skal have styr på efter samtalen
    Af Birgitte Fuglsang 11 Feb, 2021

    - 6 praktiske ting du skal have styr på under samtalen

    Af Birgitte Fuglsang 05 Feb, 2021
    - 4 praktiske ting, du skal have styr på under samtalen
    Af Birgitte Fuglsang 03 Feb, 2021
    - 4 praktiske ting, du skal have styr på inden samtalen
    Show More
    Share by: